2 Haziran 2011 Perşembe

ADDIE MODELLİ ÖĞRENME TASARIMI - UĞUR KARAÇELEBİ

KONU: İlköğretim matematik KESİRLER ünitesini seçtiğimiz yaklaşıma göre öğretimi

HEDEF KİTLE: İlköğretim 5.sınıf öğrencileri


NEYİ ÖĞRENMEYE İHTİYAÇLARI OLABİLİR?: Kesirler konusunda ki alt düzey kavramları, matematiksel işlemleri, matematik konusunu hikayeye resme dökmeyi ayrıca bunları yaparken web tabanlı öğretimi, blog kullanmayı öğrenmeye ihyaçları olacaktır.

KULLANILAN YÖNTEM: ADDIE Tasarım Modeli ve bunun yanında Yapılandırmacı Yaklaşım- Web Tabanlı Öğretim Yöntemi

_____________________________________________________________ 


Bu modele başlamadan önce ADDIE Tasarım Modeli hakkında biraz bilgi vermek istiyoruz. ADDIE Tasarım modeli toplam 5 aşamadan 
oluşmaktadır.Bunlar; 
ANALİZ,TASARIM,GELİŞTİRME,UYGULAMA VE DEĞERLENDİRMEDİRBu bilgiler hakkında da kısaca bilgi vermek gerekirse:

ANALİZ aşamasında öncelikle ihtiyaç ve sınırlıkları belirleriz.Daha sonra hedef kitlemiz kimlerdir? Neyi ögrenmeye ihtiyaçları var? Ne gibi sınırlıkları var? Proje ne zaman tamamlanacak? gibi sorulara cevap aranarak analiz sürecimiz bu aşamada tamamlanmış olur.Konumuzun başında da belirtigimiz gibi hedef kitleden ve neyi öğrenmeye ihtiyaçları var gibi soruları yanıtladık bu da bizim analiz aşamasında ki süreçlerimizden birisidir.

TASARIM başamağında ise öğrencilerin nasıl öğrenebileceğinin belirlenmesi sürecidir. Bu aşama öğretim yöntemi, öğrenme etkinlikleri ve degerlendirme sürecinin netleştiği bölümdür.

GELİŞTİRME bölümünde öğretim materyallerinin, öğretimde kullanılacak tüm araçların, her tür destek materyallerinin üretilmesi sürecidir. Yani kısacası ürün bu aşamada geliştirilir ve çoğunlukla düzeltmeye dönük bir değerlendirme yapılır daha sonrasında ise yeniden düzenlemeye gidilir.

UYGULAMA bölümünün amacı tasarlanan öğretimin etkili ve verimli olacak şekilde verilmesidir.Bu aşamada özellikle öğrencilere destek olunmalı, materyali anlamalı, hedeflerin farkına varmaları sağlanmalıdır. Ayrıca bu bölümde gereken materyalleri çoğaltıp öğrenenlere dağıtmamamız gerekmektedir.

DEĞERLENDİRME bölümünde tasarımın öğrenme hedeflerini ve öğrenen ihtiyaçlarını ne kadar karşıladığı kontrol edilir ve daha sonra öğrenenler hedefler doğrultusunda sınanır. Bu basamak analiz, tasarım, geliştirme ve uygulama basamaklarını sonundada uygulanır. Bu ara değerlendirmeler sürecin daha sağlıklı işlemesini sağlar.

Yukarıda ki bilgiler doğrultusunda öğrenme tasarımımızı uygulamaya başlayalım.


ANALİZ

KONUMUZ
İlköğretim matematik KESİRLER ünitesini seçtiğimiz yaklaşıma göre öğretimi

HEDEF KİTLE: 

     VAN ilindeki özel bir ilköğretim okulu 5. sınıf öğrencilerimizdir. Hedef kitlemizi öğrencilerimizin gelişim ve öğrenme özellikleri açısından izledikten sonra 5 sınıf öğrencilerini kapsayan 11 yaş grubu çocuklarının özelliklerini araştırılarak hedef kiteleyi tanımaya çalıştık.
     Elimizde ki bulgulara göre web tabanlı bir ortam geliştirmemiz gerekmiştir ve bunun sonucu olarak bilgisayar laboratuarında bizim kontrolumuzde sınıfça uygulanması planlanmıştır.Laboratuardaki bilgisayarların donanımözellikleri, sınıf mevcuduna uygunluğu ve internet bağlantısının sağlanması gibi noktaları inceleyerek olası aksi durumları ortadan kaldırdık.


TASARIM

    Öğretim stratejisini belirledik her öğrencinin bireysel farkllılıklarını göz önünde alarak öğrenenin aktif oldugu ve günlük yaşamla bağlantının kurulduğu bir ortam oluşturduk.Öğrencilerin günlük yaşamla ilişki kurabilmesi için hikaye destekli konu anlatımı bölümünü kullanmak istedik. Ayrıca 2 öğrenme ortamına daha gereksinim duyduk bu öğrenme ortamları ise animasyon ve resim cizdirme bölümüdür.Yazılan hikaye ve cizilen resimleri öğrencilerimizden alarak ortak bir dosya da sakladık.Web tabanlı bir ortam oluşturarak öğrencilerin sosyal olarak birbirine karşı etkileşim içinde bulunmasını sağladık bunu yaparken her öğrencinin kendine ait bir blog'u olmasını sağlayarak ortak bir catı altında topladık ve elde ettiğimiz verileri değerlendirme içinde kullanamaya karar verdik.


GELİŞTİRME

    Kararlaştırdığımız tasarımın gelişme aşamasında parcaları ayrı ayrı hazırladık ve daha sonra birleştirdik. Hedef kitlemizin yaş seviyesinin düşük olması sebebiyle cizim ağırlıklı grafikleri kullanmaya karar verdik ve hazırladığımız içerikten yola çıkarak grafik tasarımımıza oldukça önem gösterdik.















    Web tabanlı eğitim ortamını oluşturmamız kullanacağımız yönteme göre biraz daha uzun bir zaman dilimi alacağından yöntemin bu bölümünü başka bir teknik kullanarak öğrencilere aktarmaya karar verdik. Yapacağımız ilk islem windows movie maker programını kullanarak resimler ve sesler ekleyerek kısa videolar yaptık ve bu videoları flash yoluyla öğrencilerimizin bilgisayarlarına yükledik bu sayede hem materyal tasarımında masraf yapmaktan kurtulduk hem de kısa bir zaman içerisinde tamamladık.Bilgisayar öğretmenleri tarafından destek alarak okulumuz web sayfasında bu eğitim videolarımızın yayınlamasını sağladık ve laboratuarda internet ağ bağlantısı yoluyla öğrencilerimizin bu videolardan yaralanmasını sağlayarak bir ön uygulamada bulunduk ve ayrıca öğrencilerimize gerektiği yerlerde dönütler verdik.
    Ön uygulamamızda çalışma grubumuzu 20 tane öğrencimiz oluşturmaktadır yapılan gözlemlerimiz sonucunda öğrencilerimizin genellikle büyük bir bölümünün konu ile açıklanmaları bizden beklediklerini gözlemledik bu da bize öğrencilerimizin bu konuya kendi evlerinde değilde sınıfta laboratuar ortamında katılmalarını istedik. Laboratuarda ise gerekli gördüğümüz yerlerde mudahale ettik videomuzu izledikten sonra öğrencilerimizden blog' adreslerine bu konu hakkında hikaye yazmalarını istedik, hikaye aşamasıda bitince her öğrencimizden birer tane resim cizmelerini istedik.

  Bu aşamamızda ön uygulamamızın analizini yapacak olursak

öğrencilerimiz nelerden hoşlandı ve ya hoşlanmadı?
hikaye yazmaktan hoşlanan öğrenci dilimi ne kadar ?
kaç öğrencimiz web tabanlı öğretimden memnun kaldı?
kesir konusunu kaç kişi kavradı?
gibi değişik soruları öğrencilerimize sorarak analiz yapmak istedik ve bu analizide sayılalarla ifade ettik.

Sınıfımızda 20 öğrenci bulunmaktaydı
6 öğrencimiz konunun çok eğlenceli geldiğini dile getirdi.
4 öğrencimiz hikaye yazmaktan çok hoşlandı.
7 öğrencimiz web tabanlı öğretimi beğendi.
3 öğrencimiz arkadaşlarıyla öğrendiğinden memnun kaldı.

    Bu süreçte başka neler yapabiliriz diyede düşündük çünkü öğrencilerimiz bazı nedenlerden dolayı memnun kalmadı, bazıları ise hikaye yazarken konudan saptı, bir takım öğrencilerimiz daha fazla etkinlikler veya daha fazla bilgi istedi.



UYGULAMA

    Geliştirme bölümünde kullanmış olduğumuz ön uygulamaya benzer bir teknik kullandık kişi sayısını biraz daha fazla tutmayı düşündük acaba kişi sayısı arttıkça ne tür değişkenler olabilir acaba öğrenciler birbirleriyle daha sosyal olarak yardımda bulunabilirlermi ifadesinden yola çıktık ve ön uygulamada 20 olan kişi sayımızı 30 a çıkardık. 1 ders saatin de bitirmeyi planladıktan sonra kesirler konusu ile hikaye okuduk daha sonra bir kaç etkinlik yaptık ve öğrencilerimizden bloglarına girip hikaye yazmalarını söyledikten sonra konu ile sorular sorarak pekiştirmek istedik. Dersimizin son 15 dakikasında uygulama süreci bitmiş bulunmaktaydı öğrencilerimizin konuyu anlayıp anlamadıkları öğrenmek amacıyla resim cizdirdik, daha önceden hazırladığımız anketi sunduk ve cevaplar vermelerini istedik.

DEĞERLENDİRME

    Öğrencilerimizin ön uygulama ve uygulama bölümlerinde yazdıkları hikayeler ve cizdikleri resimleri ürün olarak kullandık ve herhangi bir düzeltmeye gerek duyulmamıştır.

Uygulamayı çözümledikten sonra analizini yaparak sayısal ifadelere döktük ve öğrencilerimizden gelen cevapları değerlendirme sürecine soktuk.
Öğrencilerimizden;
  • 12 si kesirleri öğrenmekten memnun
  • 5 i etkinliklerden memnun
  • 1 i bilgilerden memnun
  • 19 u arkadaşlarının bu ortamdan memnun kalaçağını düşünüyor
  • 3 ü hikaye yazmayı sevmiyor
  • 1 i sayfada kaybolduğunu söylüyor.

Başka ne tür değişiklikler yapabiliriz maddesine verilen cevaplara göre
  • Daha çok etkinlik ( 8 öğrenci)
  • Hikaye olmaması  (2 öğrenci)
  • Yazı tipinin değiştirilmesi ( 1 öğrenci)
  • Hikayelere resim eklemek (1 öğrenci )

BLOG'A  YAZILAN HİKAYELER VE ANALİZİ

    Kesir ifadesini cümle içerisinde kullanırken acaba doğru kullandı mı kullanmadı mı diye analiz edecek olursak.
 Örneğin: Kavramlarımız pay, payda, tam kısım, çeyrek, yarım, tam, bileşik kesir, basit kesir olsun acaba bunları ne kadar doğru kavradılar bunları bir tabloda gösterelim.


ÇİZİLEN RESİMLERİN CÖZÜMLENMESİ VE ANALİZİ

    Genel toplamda 21 tane öğrencimiz resim çizmiştir.Bu öğrencilerimizin resimde kesir olarak kulladıgı kavramlar elma (9 kişi) pasta (4 kişi) dikdörtgen (3 kişi) çubuk şeklinde (2 kişi) kullanmıştır.

Öğrencilerimizin çizdigi resimlere bir kaç örnek verelim:



Sonuç ve Önerilerimiz

     Öğrencilerimizin büyük çoğunluğu ortamın eğlenceli olduğunu vurgulamıştır.Ortama ilişkin yapabileceğimiz değişiklikler için etkinlik sayısını arttırmamız gerekmektedir, resimlerin daha fazla kullanılması gerekmektedir ayrıca araştırma sonucunda öğrencilerin sosyal ortamda öğrenmeleri hoşlarına gitmiştir.Laboratuar ortamında öğrenmek hoşlarına gittikleri için diğer derslerinide bu şekilde görmek istemişlerdir.
     Bu sebebten dolayı bu öğrenme ortamını başka derslerde ve ünitelerde yer vermek gerekmektedir.Okulun web sayfasında yayınladığımız dersleri öğrenciler evlerinde de bakarak istediği kadar tekrar edebileceği için kalıcılığı saglayabilir bu yüzden başka derslere uygulayıp okulun başarı düzeyini arttırabiliriz.Ayrıca öğrencilerin blog adreslerini sadece bu ders için kullanmayıp diğer derslerde de birbirleri arasında etkileşim sağlamaları için kullanmalarını isteyebiliriz böylece öğrencimiz yapılandırmacı yaklaşıma ayak uydurarak ileriki sınıflarda oldukça kalıcı bir öğrenime sahip olabilecektir ve her öğrenci bu sayede kendi hızına göre öğrenim sürecini tamamlamış olabilecektir

1 yorum: